Sajam u Dubaiju najveći je turistički sajam na svijetu. Svi koji u svijetu nešto znače po pitanju turizma, prisutni su na ovome sajmu, na kojemu je ove godine prisustvovalo više od 2.800 izlagača iz 150 zemalja svijeta.

Iako „na prvu“ zvuči nevjerovatno, na svjetskom sajmu u jednom od najposjećenijih i najatraktivnijih gradova na Planeti, predstavljen je i naš grad.

Huso Hadžić, direktor Agencije za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca, te potpredsjednik Udruženja za turizam, pri Privrednoj komori FBiH, prisustvovao je 24. sajmu „Dubai Arabian Travel market 2017“.

– Prisustvovao sam sajmu u Dubaiju u dvojnom svojstvu. Prije svega kao potpredsjednik Udruženja za turizam pri Privrednoj komori FBiH, a u drugome svojstvu, nama značajnijem, kao direktor Agencije. U svojstvu potpredsjednika udruženja imali smo zadatak da predstavimo potencijale Federacije, odnosno BiH, da privučemo što veći broj turista iz cijeloga svijeta. Napominjem, da je ovo 24. Sajam u Dubaiju, koji je prema riječima organizatora posjetilo oko 45.000 posjetioca. Naravno, predstavnici Udruženja za turizam uspostavili su kontakte sa mnogim međunarodnim tur operatorima, agencijama i turističkim organizacijama, u plasiranju i predstavljanju potencijala sa područja cijele BiH. Bile su tu najveće turističke agencije iz naše zemlje. Sajmu je tokom dva dana prisustvovala i ministrica Ministarstva okoliša i turizma FBiH Edita Đapo. Obzirom na poziv načelnika općine Jajce, ministrica mi je lično potvrdila da će prisustvovati sajmu STEP Jajce 2017, te da će ga i otvoriti – izjavio je Huso Hadžić.

 

Veliki interes za Jajce i BiH 

Sajmu u Dubaiju prisustvovali su predstavnici svih evropskih zemalja. Ono što pomalo iznenađuje i našeg sagovornika jeste velika zainteresiranost posjetioca za našu zemlju i naš grad.

– Zaista sam iznenađen koliko je BiH za strane posjetioce atraktivna destinacija. Prema svemu tome, očekujem da će ova sezona biti dosad najuspješnija poslije rata, kako u cijeloj BiH, tako i u Jajcu. Po pitanju funkcije direktora Agencije, iskoristio sam priliku, jer sam kao predstavnik Udruženja dobio besplatan prostor na štandu. To je svakako značajno za Jajce, jer nismo morali da plaćamo zakup štanda za promociju našeg grada. Ponijeli smo sve značajnije afiše, prevedene na tri svjetska jezika. Pddijelio sma veliki broj promotivnih materijala, za potencijalne dolaske u Jajce. Prije svega moram naglasiti da sam uspostavio dobre kontakte sa našim susjedima, turističkim agencijama i tur operatorima iz Hrvatske, Slovenije, Srbije, Crne Gore, Makedonije, ali isto tako iz Italije, Francuske, Njemačke i drugih evropskih zemalja, koji su tradicionalni naši dobri posjetioci. Kada sam davao naše brošure i prospekte, svi su bili vrlo ljubazni i zainteresovani, te zadržavali te materijale.

Naša iskustva nam govore da je potencijal tržišta turizma veliki. Pored stalnih naših gostiju iz susjednih zemalja, Arapi su sve više zainteresirani za dolazak. Osim turističkih razloga, oni sve više dolaze da osjete i dožive ono što oni nemaju, da pustinju zamjene s našim prirodnim ljepotama, vodom, jezerima, prirodnim okolišem itd. Turizam može biti najbolji ambasador za investicije, jer jedne godine kada poslovni ljudi dođu kao turisti i svidi im se, oni već razmišljaju kako tu uklopiti i poslovni interes. Ne smijemo zanemariti ni klijente iz zapadne Europe, koji su veoma zahtjevni, ali kada im se pruži kvalitetna usluga spremni su da plate. Vrlo je bitno da strateški odredimo segmente u kojima smo konkurentni a u kojima nismo, te na osnovu toga paketiramo našu uslugu i snažno krećemo u njenu promociju. Mi ne možemo biti konkurentni sa šoping centrima, luksuznim hotelima, jahtama, uslugama kojima svjetska elita želi da pokaže i dokaže svoj materijalni status i zato ne trebamo ići u tom smjeru. Mi možemo biti konkurentni u pružanju usluga za one koji traže lječilište za dušu, oazu mira, koji cijeneći kvalitetan i zdrav život traže čist zrak, čistu vodu, prirodan ambijent i dobre domaćine. Moramo ljudima približiti i oživjeti našu historiju, učiniti je zanimljivom, kako bi iz nje naučili nešto i oplemenili svoj život. To su stvari koje su u svijetu sve više tražene, a mi ih imamo, te ih trebamo samo kvalitetno paketirati i promovirati  – govori Hadžić.  

Proširenje privatnih smještajnih kapaciteta, poslovno povezivanje grada i sela… 

Hadžić dodaje kako su u Agenciji spremni, ukoliko za to bude interesa, organizirati stručni seminar za unapređenje kvalitete turističke ponude i njene promocije. Osim toga, postoji namjera da se u skorijem vremenu pozovu svi vlasnici hostela, hotela i privatnih smještaja iz Jajca, kako bi napravili zajednički promotivni materijal njihovih usluga, koji bi se poslao na adrese kontakata uspostavljenih na sajmu u Dubaiju.

– Moramo raditi na proširenju i razvoju privatnih smještajnih kapaciteta, kako u gradu, tako i na selu. Svi moramo biti agresivniji u promociji i oglašavanju usluga koje nudimo, ali i usluga mora biti dobro osmišljena i sveobuhvatna kako bi se turista uvjerio da dobija kvalitetnu uslugu, da dobija novu vrijednost i on će tada biti spreman da to dobro plati. Nama je cilj da poslovno povežemo grad i selo, da kada strani gost dođe u hotel, hostel ili privatni smještaj i jede sir, paradajz, jaja i sl., da mu se kaže da su to domaći proizvodi sa naših sela, pa čak da mu se pokaže slika bašte iz koje je ubrano ili daih se odvede na selo da vide proces pravljenja sira. Usluga se treba vizualizirati da se klijent, recimo, argumentovano ubijedi da je prirodni sok od zohve koji mu je seviran bolji od bilo kojeg soka u svijetu, da je voda koju pije sa jednog od mnogih izvora oko Jajca. Svako naše selo ima javnu česmu, uslikajmo im te česme, neka vide naše bogatstvo.

Navest ću vam drastičan primjer kako se uz kvalitetnu promociju i opis proizvoda može postići uspjeh. Uz kvalitetnu promociju vunenih čarapau pola ljeta bi se one mogle prodati. Ako se kupcima objasni da vunene čarape imaju vrlo učinkovit prirodni termoregulacioni sistem, te da one regulišu temperaturu, pa da se čak i ljeti mogu nositi, a da je dobro i da se kupe kao poklon i ponesu za zimskih dana. Nekada treba investirati u nešto i podijeliti to kao promotivni materijal Naš cilj je da svaki stanovnik Jajca bude hodajući info centar koji uz osmijeh svakom turisti zna dati par osnovnih informacija i uputiti na mjesta koja traže.

Moram spomenuti i negativne stvari koje se moraju što prije ispravljati. Nedopustivo je da grad nije osvjetljen, da su rupe po cesti, da usluga nije na nivou itd. Takve i slične stvari se moraju pod hitno ispravljati i unapređivati – dodaje naš sagovornik.

Šta je to što Jajce može uraditi u skorijem periodu?! 

 Bez obzira na prirodne i kulturno-historijske znamenitosti, bez ulaganja i novina daljnji razvoj turizma ne bi bio moguć. Direktor Agencije i potpredsjednik udruženja za turizam pri Privrednoj komori FBiH toga je itekako svjestan, što dokazuje i brojnim projektima koji bi u budućnosti trebali obogatiti turističku ponudu Jajca.

– Navest ću vam samo nekoliko projekata koji bi se mogli najdalje u naredne četiri godine realizovati, a samo su jedni u nizu… Zašto ne napraviti pored muzeja II zasjedanja AVNOJ-a otvoreni muzej historijskih velikana, gdje bi se postavili stečci i spomenici bogumilima, Kulinu banu, Hrvatiniću, Tomaševiću, sultanu Fatihu, Titu i dr. Uz kvalitetan dramaturški scenarij mogli bismo napraviti predstavu koja bi se izvodila svaki dan u tom parku na engleskom jeziku, a mogli bi je izvoditi učenici srednjih škola, a koja bi u vrlo kratkom vremenu pomogla turistu da proživi historijski kontekst života u mjestu koje je posjetio.

Mogli bismo napraviti turu posjete kraljevom grobu, gdje turista šetajući do tog mjesta prolazi kroz borove koji stvaraju prirodni air condition, a da je borovina ljekovita za disajne organe treba posebno istaći.

Uspostavljanje zajedničke turističke ponude Jajca, Jezera i Šipova već je u operativnom procesu. O osnivanju nacionalnog parka Plivska jezera da i ne govorim… ovo su sve realni projekti, ali za to su potrebni kvalitetni ljudi na kvalitetnim pozicijama, koji su stručni, energični i spremni da rade u interesu zajednice u kojoj žive i kojima nisu privatni interesi na prvom mjestu. Zasebne projekte imamo u realizaciji na vodopadu  tvrđavi.

Uz sve navedeno, ja sam ubijeđen da će se mnogi projekti, uz Božiju pomoć,  realizirati, jer je sada pravo vrijeme za to.

 

Zaključna poruka

– Po svjetskim kriterijima, uz razvoj turizma razvija se 51 privredna-gospodarska grana. Odgovorno tvrdim da veliki broj porodica u Jajcu, što direktno, što indirektno, može ostvarivati prihode od turizma, kategorično za kraj razgovora dodaje Huso Hadžić.

 

(Jajce Online)